Odlehčovací služba
Číslo registrace 6973418
Posláním pobytové odlehčovací služby je podpora osob se zdravotním postižením starším 50 let, kteří se z důvodu věku či zdravotního stavu ocitli v nepříznivé sociální situaci a potřebují pomoc druhé osoby, a umožnit tak pečující osobě nezbytný odpočinek a nabrání sil potřebných k další péči.
Odlehčovací služba je poskytovaná na přechodnou dobu (zpravidla v maximálním rozsahu až 3 měsíce), po kterou jim tuto pomoc a péči nemůže zabezpečit rodina nebo jiná blízká osoba.
Svou činností podporujeme klienty v soběstačnosti, důstojném způsobu života a dosavadních společenských kontaktech.
Cílová skupina
Osoby se zdravotním postižením starší 50 let, s trvalým pobytem v Praze, přicházející z domácího prostředí na dobu umožňující pečující osobě nezbytný odpočinek a nabrání sil potřebných k další péči.
Kapacita je 10 lůžek. Službu poskytujeme na základě a v rozsahu § 44 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách.
Obecným cílem pobytové odlehčovací služby je:
- poskytnout osobě závislé na péči druhých osob potřebné ubytování, stravování a péči v době, kdy tato péče nemůže být zajišťována pečující osobou v domácím prostředí,
- poskytnout pečující osobě nezbytný odpočinek a nabrání sil potřebných k další péči,
- zvýšit a zachovat soběstačnost klientů při běžných činnostech,
- podporovat klienty v běžném způsobu života,
- zvyšovat kvalitu individuálně poskytovaných služeb,
- vytvořit bezpečné a příjemné prostředí pro klienty,
- rozvíjet a zkvalitnit spolupráci s rodinami klientů,
- podporovat klienty ve využití veřejné služby dostupné v okolí (doprovod klienta, možnost zajištění dopravy),
- podporovat společenské začlenění klientů mimo zařízení (návštěva divadla, výstav, výlety, vycházky do okolí a návštěva společenských akcí pořádaných jinými domovy pro seniory),
- podporovat spolupráci s odbornými školami, vést odborné praxe studentů a spolupracovat s dobrovolníky.
Zásady a principy
- zachování lidské důstojnosti klientů,
- poskytování pomoci, které vychází z individuálních potřeb klienta,
- podpora a rozvoj samostatnosti klienta,
- motivace vedoucí ke zlepšení sociální situace a posílení sociálního začleňování,
- dodržování základních lidských práv a svobod klientů.
Práva klientů
- právo na soukromí,
- právo na osobní svobodu, svobodnou volbu a rozhodnutí, právo na volný pohyb,
- právo na důstojné jednání,
- právo na osobní vlastnictví,
- právo na kontakt s rodinou a blízkými,
- právo na ochranu před zneužitím,
- právo na ochranu osobních údajů a nahlížení do osobní dokumentace,
- právo na bezpečné služby,
- právo na dostupnost vnitřních a vnějších služeb,
- právo podat stížnost na způsob poskytování sociální služby,
- právo na informace a srozumitelnost.
Povinnosti klientů
- dodržovat Domácí řád,
- užívat prostory vyhrazené klientovi k ubytování a účelu, k němuž jsou určeny,
- platit poskytovateli včas a řádně úhradu za ubytování, stravování a úkony péče dle uzavřené smlouvy,
- dodržovat zákaz kouření v objektu.